قانون راجع به مجازات اخلالگران در صنایع نفت ایران


ماده 1: هر کس عمدا و به قصد سوء هر یک از واحدهای عمده صنعت نفت را از قبیل چاه‌ها یا مراکز جدا کردن نفت از گاز یا مراکز جمع‌آوری نفت یا‌ دستگاه‌های تصفیه یا مخازن نفت یا مراکز بارگیری یا اسکله‌های عمده یا تلمبه خانه‌ها یا کشتی‌های حامل نفت یا مراکز تولید نیرو یا ادارات یا انبارهای ‌صنایع نفت را آتش بزند و یا به هر وسیله دیگر منهدم کند به مجازات اعدام محکوم می‌شود.


ماده 2: هر کس عمداً و به قصد سوء عملی کند که منجر به سوختن یا انهدام تمام یا قسمتی از هر یک از ماشین‌ها یا آلات و ادوات مربوط به اکتشاف یا ‌تولید یا تصفیه یا باربری یا توزیع نفت خام و فرآورده‌های نفتی یا ابنیه یا وسائط نقلیه یا وسائل بندری و ارتباطات و مخابرات متعلق به صنایع نفت ‌بشود به حبس موقت با اعمال شاقه از سه سال تا 15 سال محکوم خواهد شد.


ماده 3: هر کس به منظور خرابکاری (‌سابوتاژ) عملی کند که بدون آنکه منتهی به انهدام یکی از واحدهای مذکور در ماده 1 گردد و موجب تعطیل‌ تمام یا قسمتی از آنها بشود به حبس مجرد از دو سال تا ده سال محکوم خواهد شد.


تبصره - چنانچه عمل مذکور در این ماده موجب از کار افتادن ماشین و غیر آن نشود و لیکن باعث تعطیل موقت کار گردد مرتکب به حبس تادیبی‌ از سه ماه تا سه سال محکوم خواهد شد.


ماده 4: هر گاه هر یک از اعمال مذکور در مواد 2 و 3 موجب هلاک نفس شود مرتکب محکوم به اعدام خواهد گردید.


ماده 5: هر کس نقشه‌ها یا دفاتر یا اسنادی را که تخریب و یا از بین بردن آنها ممکن است موجب اختلال صنایع نفت گردد به هر نحو که تخریب کند و یا از بین ببرد محکوم به حبس تادیبی از سه ماه تا دو سال خواهد شد.


ماده 6: هر کس موانعی برای اجرای وظایف تأسیسات آتش‌نشانی صنایع نفت ایجاد نماید و یا به منظور جلوگیری از خاموش کردن آتش وسائل ‌آتش‌نشانی را از محل حریق و یا از ادارات آتش‌نشانی دور کرده یا به هر نحو از کار بیاندازد محکوم به حبس تادیبی از شش ماه تا 3 سال خواهد شد.


ماده 7: هر کس به قصد سوء مواد منفجره در هر قسمت از ابنیه یا معابر یا دستگاه‌ها و یا تأسیسات صنایع نفت بگذارد به حبس مجرد از دو سال تا‌ده سال محکوم خواهد شد.


ماده 8: هر کس یکی از اعمال مذکور در مواد 1 و 2 را بدون سوء قصد ولی بر اثر بی‌مبالاتی یا غفلت مرتکب شود چنانچه عمل ارتکابی موجب هلاک نفس شود محکوم به یک سال الی سه سال حبس تادیبی و در صورتی که موجب تخریب یا تعطیل قسمتی از مراکز عملیات صنایع نفت شود محکوم‌ به شش ماه تا دو سال حبس تادیبی خواهد شد چنانچه بی‌مبالاتی یا غفلت موجب خرابی هر گونه اشیاء و آلات و ادوات متعلق به صنایع نفت بشود ‌مرتکب محکوم به حبس تادیبی از یک ماه تا شش ماه و نیز جبران خسارتی که از عمل او ناشی شده خواهد گردید.


تبصره - منظور از بی‌مبالاتی اقدام به امری است که مرتکب نمیبایست به آن مبادرت نموده باشد و منظور از غفلت خودداری از امری است که‌ مرتکب می‌بایست به آن اقدام نموده باشد اعم از اینکه منشاء بی‌مبالاتی یا غفلت عدم اطلاع و عدم مهارت یا عدم تجربه یا عدم رعایت قانون یا‌ مقررات یا اوامر یا نظامات و یا عرف و عادت باشد.


ماده 9 (اصلاحی 1399/11/08): هر کس مواد محترقه یا منفجره یا اشیاء دیگری را که خطرناک بودن آن اعلام شده باشد به داخل محوطه‌های ممنوع ببرد برای همین عمل محکوم بپرداخت جریمه از 5/000/000 تا 50/000/000 ریال خواهد گردید.


ماده 10: هر کس عمداً یا منظور ایجاد وحشت یا اخلال در کار صنایع نفت علائم مخصوص اعلام خطر را بدون وجود خطر به کار بیندازد و یا‌ اکاذیبی به منظور فوق اشاعه دهد به حبس تادیبی از 3 ماه تا یک سال محکوم خواهد شد.


ماده 11: هر یک از کارکنان صنایع نفت که متصدی حفظ ساختمانها یا تأسیسات یا مراقبت دستگاه‌ها و ماشین‌های حساس باشد چنانچه پست‌ خود را ترک کند به حبس تادیبی از سه ماه تا شش ماه محکوم خواهد شد و چنانچه ترک پست موجب بروز یکی از حوادث مندرج در مواد 1 و 2 گردد ‌و مرتکب واقف بر وجود این خطر بوده باشد به حبس مجرد از دو سال تا ده سال محکوم خواهد شد.


ماده 12: هر یک از مهندسین یا کارکنان صنایع نفت که مسئول تعیین و سفارش لوازم و مصالح فنی باشد چنانچه مشخصات مواد و مصالح را عمدا‌ً در پیشنهادها و سفارش‌ها ذکر نکند و یا به طرز ناقص و غلط ذکر کند یا با فروشنده یا تهیه کننده مصالح مواضعه‌ای کند که بالنتیجه مصالح نامناسب یا‌ ناقص یا معیوب تحویل شود به حبس تادیبی از سه ماه تا شش ماه محکوم خواهد شد چنانچه در نتیجه ناقص بودن مصالح یکی از حوادث مندرج در‌ماده 1 و 2 رخ دهد مرتکب به حبس مجرد از دو سال تا ده سال محکوم خواهد شد.


ماده 13: حکم موارد شروع به جرم و شرکاء و معاونین جرم بر طبق مقررات قانون مجازات عمومی خواهد بود.


ماده 14: هر گاه جرائم مذکور در این قانون به وسیله تبانی انجام گرفته و عمل منجر به یکی از حوادث مذکور در این قانون شود رؤسا و آمرین ‌جمعیت به حداکثر مجازات‌های مقرر در این قانون محکوم خواهند شد.


ماده 15: هر گاه به منظور ارتکاب جرائم مذکور در مواد 1 و 2 جمعیتی از سه نفر به بالا تشکیل شود ولی جرمی واقع نگردد تشکیل‌دهندگان و‌ محرکین برای همین عمل به حبس تادیبی از شش ماه تا دو سال و اعضاء جمعیت به حبس تادیبی از سه ماه تا یک سال محکوم خواهند شد و چنانچه ‌یکی یا بیشتر از آنها برای اجرای توطئه حامل اسلحه باشند مجازات تشکیل دهنده و محرک حبس از دو تا 4 سال و مجازات اعضای جمعیت حبس‌ تادیبی از یک سال تا سه سال خواهد بود هر یک از اعضاء این قبیل دسته‌ها که قبل از وقوع جرم مقامات صلاحیت‌دار را از جریان توطئه آگاه سازد از‌ مجازات معاف خواهد بود.


ماده 16: نسبت به جرائم مذکور در این قانون چنانچه عمل مرتکب بر طبق قوانین دیگر مشمول مجازات بیشتری باشد حکم مجازات اشد به موقع ‌اجرا گذاشته خواهد شد.


ماده 17: تعقیب متهمین و رسیدگی به بزه‌های مذکور در این قانون در صلاحیت دادستانی ارتش و دادگاه‌های دائمی نظامی خواهد بود.‌ مأمورین سازمان اطلاعات و امنیت کشور در این گونه موارد طبق ماده 3 قانون مربوط به تشکیلات سازمان و اطلاعات و امنیت کشور عمل خواهند کرد.


ماده 18: هر گاه کارکنان صنایع نفت مرتکب اعمال مذکور در این قانون شوند (‌جز در مواردی که حکم خاص دارد) به حداکثر مجازات مقرر در این‌ قانون مجازات خواهند شد.


ماده 19: وزارت دادگستری و وزارت جنگ مأمور اجرای این قانون خواهند بود.


موردی برای نمایش وجود ندارد.
دسته‌بندی مطالب وبلاگ